fotoblog
Norwegia |2008

Droga do Norwegii

Link 02.07.2007 :: 15:20 Komentuj (3)

Witamy na naszym fotoblogu, dzięki któremu będziemy dzielić się z Wami widokami, wrażeniami, historiami i spostrzeżeniami z Norwegii.
W tym roku pracujemy w hotelu Kvikne's w miejscowości Balestrand, która położona jest nad fiordem Sognefjord, drugą największą tego typu "zatoką" na świecie. Sognefjord osiąga głębokość nawet ponad 1300 m.p.p.m.
Poniżej umieściliśmy kilka przydatnych linków, pod którymi można znaleźć wiele przydatnych informacji dot. tego regionu, hotelu i fiordu Sognefjord. Strony oficjalne są w języku norweskim i angielskim, a definicje i strony opisowe po polsku:

Co to jest fiord?

Czas na zdjęcia :)

Prom do Szwecji:

Droga przez Norwegię:

Świeżutki i wypoczęty Karol ;)

Pierwsza przeprawa promem przez Sognefjord.
Naprawdę niesamowite, zapierające dech w piersiach widoki:

Ciąg dalszy podróży, ostatnie kilometry przed Balestrand, droga, na której czekała nas jeszcze jedna przeprawa promem. Ponownie przez ten sam fiord, ale na innym odcinku i niestety niezbędna.

Balestrand

Link 03.07.2007 :: 02:04 Komentuj (2)

Spacer przez Balestrand. Schodzimy w dół, gdyż nasze domki znajdują się dość wysoko, na stoku, przechodzimy przez wieś i sprawdzamy czy może różni się czymś od typowej polskiej wsi ;)

Niesamowita okolica. Sprawdźcie sami:

Tutaj widać już większą część hotelu Kvikne's. Zjedźcie niżej, aby zobaczyć go z bliska.

Coraz bliżej hotelu :) Oprócz najbardziej rzucającej się w oczy, blokowej części, widać już starszy, zdecydowanie ładniejzy budynek.

Znów się rozglądamy :)

Powyżej widać pomost przed hotelem i niżej sam hotel:

Więcej zdjęć z Balestrand

Link 17.07.2007 :: 11:33 Komentuj (0)

Łódką po Sognefjord

Link 17.07.2007 :: 11:54 Komentuj (0)
Mała wyprawa z naszymi sąsiadami i kolegami z pracy :)

Kvikne's Hotel w nieco krzywym ujęciu ;)

Wycieczka do Florø

Link 21.07.2007 :: 11:19 Komentuj (0)
Wyszło trochę dłużej niż "jutro", ale w końcu jest.. :) galeria z jednodniowej wycieczki do Florø, o którym więcej przeczytacie TUTAJ.

Na początek mała ilustracja naszej drogi w jedną stronę, a więc do Florø, poprzez Førde.
Różowy znacznik, w prawym donym rogu to Balestrand, miejsce naszego pobytu. Mniej więcej w połowie drogi na zachodnie wybrzeże znajduje się miasto
Førde, a zielony znacznik po lewej stronie to Florø.
Mapa w trzech powiększeniach, od największego, do najmniejszego:

Zdjęcia z drogi zaraz za Balestrand:

Parking zawieszony nad niesamowitą przepaścią, w której widać trasę, którą tam wjechaliśmy. Naprawde fantastyczna droga przebijająca się przez
ośnieżone szczyty, widoczne już za zdjęciach we wcześniejszych wpisach. Widok, którego te zdjęcia raczej nie oddają:

Førde:

Droga do Florø:

Farmy rybne niedaleko Flo. Głębokie na ok. 240 metrów, zajmują powierzchnię 49.000 m2. Produkuje się tu ok 3000 ton ryb rocznie:

Miasto portowe
Florø:

Plan drogi powrotnej:

Jak widać, w drugą stronę zmieniliśmy nieco trasę, odbiliśmy na północ, gdzie poruszalismy się drogami biegnącymi obok kolejnych odnóg fiordów. Środkowy punkt na powyższych mapach to miasto Sandane, w którym również się na chwilę zatrzymaliśmy.
Całkowita długość pokonanej tego dnia trasy wyniosła ok. 490 km.

Zdjęcia z tej drogi:

Miasteczko Sandane:

Zdjęcia z ostatniej części trasy, pomiędzy Sandane a Balestrand:

Jeszcze raz, kilka zdjęć z wspomnianego wcześniej parkingu i końcowe odcinki drogi przed Balestrand :)

Wycieczka do Trollstigen, Drogi Troli.

Link 25.07.2007 :: 14:59 Komentuj (0)
W poniedziałek, 24.07.2007, wybraliśmy się na jednodniową, dość długą (360 km w jedną stronę) wycieczkę do Drogi Troli.

Z Wikipedii: Droga Trolli – położona na południe od Åndalsnes w gminie Rauma w Norwegii na trasie do Geiranger. Otwarta w 1936 roku. Średnie nachylenie drogi wynosi 1:12. Składa się z 11 serpentyn, w większości zakręcających pod kątem 180°. Stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych Norwegii. Otwarta zazwyczaj od połowy maja do końca sierpnia. Przy Trollstigen znajduje się jedyny w Norwegii (prawdopodobnie jedyny na świecie) znak drogowy - Uwaga Trolle. W połowie drogi znajduje się kamienny most przerzucony nad wodospadem Stigfossen.

Jak wspomnieliśmy, to na razie nasza najdłuższa wyprawa, łącznie ok. 720-730 kilometrów. Zilustrowana tu zeszłotygodniowa wycieczka do Florø kosztowała nas ok 500 km w obie strony.

Jeśli chodzi o wczorajszą podróż, wrzucamy zdjęcia z drogi w jedną stronę, aby nie powtarzać już widoków i Was nie zanudzać ;) Zatrzymywaliśmy się bardzo często, co przypłaciliśmy powrotem o 3:00 w nocy, ale zdecydowanie było warto.. o czym, z resztą, możecie się sami przekonać oglądając poniższe fotki.
Na początek ilustracja naszej trasy, podobnie jak poprzednio, widok na mapie:

Początek trasy wyznacza zielony balonik na samym dole mapy, później przez kolejne miejscowości (jasnożółte baloniki), dotarliśmy aż do różowego znacznika, zaraz za Droga Troli.
Więcej -> patrz -> następna mapa, poniżej:

Te same powiększenie, ale tutaj zaznaczyliśmy dodatkowo Drogę Troli (czerwona linia) + odnogę, którą ruszyliśmy podczas drogi powrotnej (kolor czarny) (w miejscowości Stryn - 4. jasnożółty balonik od góry - znów wjechaliśmy na drogę, którą jechaliśmy na północ i dalej, aż do samego Balestrand (zielony balonik na dole).

Widok przy mniejszym zoomie (poniżej) - trasa w jedną stronę, kierunek - południe->północ.
Wiemy, że baloniki troche przeszkadzają, ale trasę zaznaczoną niebieską linią widać :)

Jeszcze mniejszy zoom, widok satelitarny:
Na samym dole mapy Morze Bałtyckie i m.in. fragment Polski, w Norwegii nasza rasa zaznaczona tą samą niebieska linią i znacznikami miejscowości, przez które przejeżdżaliśmy.

Zanim zdjęcia, najpierw parę słów a propos samej trasy.
Miejscowości, które mijaliśmy nie są oczywiście duże. Wsie i miasteczka podobne do tych, które widać na zdjęciach w poprzednim wpisie, bardzo schludne, zazwyczaj niesamowicie położone, ale, jak już wspomnieliśmy... małe :)
Po drodze "święte" krowy, kozy i dziesiątki owiec, z którymi trzeba czasami troche powalczyć, aby łaskawie odstąpiły nam chociaż kawałek asfaltu :)
Dotychczasowe trasy były naprawdę fantastyczne, ale to co widzieliśmy wczoraj... to było zdecydowanie najciekawsze. Nie czujemy jednak dosytu, o czym możecie sie przekonać czytając koniec tego wpisu :)

Ok.. ruszamy ze zdjęciami, a kolejne komentarze, w miarę możliwości, będziemy umieszczać pod
konkretnymi fotkami:

Pierwszy przystanek, zaraz za Balestrand:

Høyanger. Widok z tajemnicznej drabiny / wyciągu, na którą wdrapał się Karol. Niestety tylko z jakichś 140 metrów w górę, pomimo, iż można było wejść na samą, naprawdę stromą górę :)

Piękny górski szlak za Strynem:

Jeden ze szczepów władców dróg ;)

Olsen. Bardzo przyjemne miasteczko, w którym zadokowany był akurat potężny liniowiec. na zdjęciu w towarzystwie wykwintnego, wypielęgnowanego Rolls Royce'a:

Jeden z wielu znajdujących się w Olsen hoteli i [niżej] środek transportu jednego z jego klientów :)

Wspaniałe miejsce widokowe przed wjazdem do kolejnej serii tuneli. A propos tuneli, można się tu nimi naprawdę najeździć :) 9-kilometrowe, 7-kilometrowe, najdłuższy, którym jechaliśmy miał jakieś 16 kilometrów. W tej części Norwegii mamy do czynienia z prawdziwym zagłębiem tunelowym ;)
Poniższe zdjęcia zrobiliśmy właśnie przed jednym z nich. Widok na zapierającą dech w piersiach dolinę, do której spadają dziesiątki wodospadów.

Wjechaliśmy jeszcze wyżej, starą drogą, na końcu której znajduje się teraz zawieszony na skałach hotel. Sporo ludzi, 2 polskie samochody, kilka autokarów - tego widoku Wam oszczędzimy. Odwracamy się natomiast w drugą stronę:

Wodospad znajdujący się dosłownie 100 metrów od hotelu:

Zeszliśmy z powrotem w dół, wjechaliśmy w tunel, który widać na jednym z powyższych zdjęć i po drugiej stronie zastaliśmy trochę inny krajobraz ;) ŚNIEG!

Kilka kilometrów dalej i... jesteśmy w chmurach :)

Kolejna delikatna zmiana otoczenia, ostatnie kilometry przed Geiranger,
miejscowością położoną nad Geiranger Fjorden, uznawanym za jeden z najpiękniejszych fiordów na świecie.

Geiranger Fjorden. Zdjęcia z kilku tarasów widokowych:

[poniżej] Po drugiej stronie góry. Ostatnie kilometry przed Drogą Troli:

Trollstigen - Droga Troli :)
Te zdjęcia naprawdę nie oddają magii tego miejsca. Musicie uwierzyć nam na słowo :)

Na początku mały szok. Wielka przepaść i delikatny strach związany z tą otchłanią. Po chwili wolniutki zjazd tą wspaniałą serpentyną i cała masa wrażeń.

Kilkaset metrów za Trollstigen, ostatni camping i w tył zwrot :)

... a teraz trochę planów na przyszłość :)
Na poniższej mapie możecie zobaczyć zaznaczone czerwonym kwadracikiem i wskazane czerwoną linią miejsce naszego pobytu, Balestrand. Zielony wskaźnik pokazuje koniec Drogi Troli, najdalej położone miejsce, do którego dotarliśmy w tym roku.

Kolejna mapa wzbogacona jest o dwa kolejne punkty :) Ten niżej położony to archipelag Lofoten, a ten najwyżej to Nordkapp - Przylądek Północny, najbardziej wysunięty na północ punkt Europy. Tam właśnie zmierzamy po naszej pierwszej wypłacie, po 10.08.2007 :)
Więcej o tych miejscach przeczytacie TUTAJ i TUTAJ.

Załóż bloga

Relacja z zeszłorocznego pobytu w BALESTRAND znajduje się TUTAJ

Wszystkie wpisy począwszy od lipca 2008 stanowią relację z tegorocznego pobytu w Ål.

W celu powiększenia wybranego zdjęcia należy na nie po prostu kliknąć. Zdjęcie otworzy sie wtedy na stronie fotosik.pl, gdzie ponownie trzeba na nie kliknąć, aby pojawiło się w nieco większym formacie. Jednak wszystkie zdjęcia zostały i tak dużo zmniejszone, a więc może lepiej na nie w ogólne nie klikać ;)